piątek, 23 marca 2012

Co to jest zasilacz?

Witam.
Jakiś czas temu poruszyłem kwestię tego, że każdy typ oświetlenia LED wymaga zasilacza. Ale zapewne niektórzy pomyślą sobie co to takiego ten zasilacz? Spróbuję dzisiaj przybliżyć Wam w jak najprostszy sposób co to jest zasilacz i jakie są jego rodzaje.

Mówiąc najprościej zasilacz to takie urządzenie, które zmienia wyższe napięcie na niższe. Oczywiście należy rozróżnić zasilacz stabilizowany i niestabilizowany.

Do oświetlenia LED używa się zasilaczy stabilizowanych. Czym się różnią?
Otóż przy zasilaczu stabilizowanym napięcie utrzymywane jest na stałym poziomie, niezależnie od fluktuacji prądu, tzn. że nie ma znaczenie obciążenie zasilacza. Mówiąc obrazowo, jeśli mamy zasilacz 12V/1000mA, to nie ważne czy podłączymy do niego 2 lampki obciążające go prądem 25mA każda (łącznie 50mA) czy też obciążymy go 40 lampkami pobierającymi 25mA każda (łącznie 1A = 1000mA), zawsze otrzymamy 12V.

Zasilacz niestabilizowany natomiast to takie urządzenie, którego napięcie na wyjściu może ulegać zmianie, zależnie od fluktuacji prądu. Mówiąc prościej, im bardziej obciążymy zasilacz, tym mniejszy prąd uzyskamy na wyjściu. Weźmy dla przykładu zasilacz z naszej oferty - jest ot nasz własny produkt służący do zasilania oferowanych przez nas termostatów serii RTSZ 7 (poza oświetleniem LED mamy w sprzedaży również inne artykuły elektroniczne, w tym również termostaty) 8,2VAC/220mA. Przy obciążeniu maksymalnym (takie zawsze się podaje według normy) czyli 220mA, zasilacz będzie dawał napięcie 8,2V. Natomiast bez obciążenia na wyjściu mamy do dyspozycji aż 11V. My ten typ zasilacza oferujemy do termostatu zasilanego w zakresie 9 - 15V. Jak to możliwe? Termostat pobiera 120mA prądu, więc przy takim obciążeniu zasilacz ma około 9,5V, a więc idealnie nadaje się do jego zasilania.
Wróćmy jednak do zasilaczy stabilizowanych, które używane są znacznie częściej i powszechniej. Te zasilacze również dzielimy na inne typy. Są to zasilacz transformatorowe i beztransformatorowe. Jaka jest różnica?

Te pierwsze są większe, cięższe, mniejszej mocy, jednak są one wręcz niezniszczalne, nawet chwilowe zwarcia, przeciążenia nie są im w stanie zaszkodzić - oczywiście jeśli dojdzie do zwarcia to zasilacz się przepali ale nie nastąpi to od razu. Dla przykładu możemy przedstawić kolejny nasz własny produkt, zasilacz 15V/500mA
Zasilacze impulsowe - kiedyś bardzo drogie, od kilku lat są tańsze i popularniejsze niż wychodzące z użycia zasilacze transformatorowe. Są małe, lekkie, dużej mocy.

Inna grupa to zasilacze typu DESKTOP.

Istnieją również zasilacze wodoszczelne o różnych klasach szczelności - np. IP67.

Żeby nie było zbyt prosto, są jeszcze specjalne zasilacze, np. zasilacze prądowe do oświetlenia POWER LED 1W, czyli 350mA lub POWER LED 3W czyli 700mA.

Takie zasilacze służą nie mają stabilizowanego napięcia tylko prąd. Czyli mówiąc najprościej są "odwrotne" do zasilaczy napięciowych.

Ze względu na rodzaj obudowy zasilacze dzielimy na:
wtyczkowe, zwane też dogniazdkowymi lub desktop, zwane też sztabkowymi. Są dostępne również zasilacze modułowe.

Oczywiście przytoczyłem przykłady najpowszechniej stosowanych zasilaczy, odmian i typów jest więcej, są zasilacze tzw. regulowane - ich napięcie wyjściowe jest regulowane, dzięki czemu można np. sterować jasnością świecenia diod. Ale ogólna zasada działania jest identyczna - większe napięcie jest zamieniane na mniejsze. Są również dostępne przetwornice, one mogą działać w ten sam sposób co zasilacz lub w sposób przeciwny - napięcie małe mogą zamieniać na duże. Znamy również z życia codziennego ładowarki - to też zasilacze ale o nieco innym sposobie działania. Dostępne są również tzw. zasilacze toroidalne - to najczęściej sam transformator zmieniający napięcie wejściowe, np. 230V na napięcie niestabilizowane, np. 12V. Takie "trafo" stosuje się np. przy halogenach i żarówkach halogenowych.

Pozdrawiam
Marcin Siedlecki

6 komentarzy:

  1. Na dobrą sprawę ja się niestety na elektryczności za bardzo nie znam, ale teraz interesuje mnie założenie paneli fotowoltaicznych. Jak się orientowałem to firma https://olsztynskieokna.eu/ zakłada właśnie takie panele i są przede wszystkim dobrzy w tym co robią.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie zasilaczy jest cała masa i każde większe urządzenie elektryczne korzysta z takiego rozwiązania. Ja jednak teraz bardziej skupiam się na instalacji fotowoltaicznej. Montuje ją u mnie firma http://inovativ.pl/ i jestem zdania, że wybrałem bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy chodzi o samą instalację elektryczną to ja jestem przekonana, że za każdym razem ona musi przede wszystkim być sprawna. U mnie takimi pracami zajmował się elektryk z https://elektryk-wroclaw.pl/instalacje-elektryczne/ i wiem, że to rozwiązanie było jak najbardziej w porządku.

    OdpowiedzUsuń
  4. W sumie dla mnie elektryczność zawsze byłą czymś czego za bardzo nie rozumiałem, ale jestem zdania, że właśnie instalacje fotowoltaiczne są bardzo dobrą opcją. Muszę przyznać, że bardzo fajnie, iż firma https://www.asta-energy.pl/ zajęła się właśnie montażem takiej instalacji u mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Od jakiegoś czasu rozważam pomysł przejścia na energię słoneczną, gdyż mogłoby to znacznie obniżyć moje koszty energii. Natknęłam się na firmę https://fiberlink.pl/fotowoltaika/ która jest polecana w Małopolsce, więc zamierzam się z nimi skontaktować.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę, że piszecie tutaj o fotowoltaice i w sumie dobrze, bo taka instalacja niesie ze sobą spore oszczędności. Sama właśnie teraz planuję postawić na usługi http://elektroman.info , bo dowiedziałem się na ich temat wielu pozytywnych opinii, także wydają się być naprawdę ok. Jestem ciekawy co mi zaproponują.

    OdpowiedzUsuń