piątek, 9 marca 2012

Dlaczego diody LED potrzebują zasilacza

Witam.
Ponieważ często spotykam się z pytaniami dotyczącymi zasilania diod typu - "czy mogę podłączyć lampki LED bezpośrednio do 230V?" albo "do czego potrzebny jest zasilacz?" spróbuje dzisiaj wyjaśnić tą kwestię.

Jeśli chcemy podłączyć diody do zasilania sieciowego 230 V (tzw. prądu zmiennego) potrzebujemy zasilacza, który daje na wyjściu stałe napięcie np. 12 V - to najpopularniejszy zasilacz, który możemy kupić niemal w każdym sklepie elektronicznym lub większym markecie. Nie ważne czy będzie to zasilacz impulsowy czy też zwykły czyli transformatorowy. Najważniejsze aby był stabilizowany.

Nie możemy jednak do takiego zasilacza podłączyć nieskończenie wiele diod czy też lampek - jego wydajność prądowa jest ograniczona. Zasilacz dobieramy do ilości lampek czy też diod, które chcemy zasilić, dlatego w naszych opisach są umieszczone odnośniki do kilku zasilaczy z naszej oferty.
Generalna zasada jest taka że prąd pobierany przez 1 lampkę mnożymy prze liczbę lampek i wychodzi nam pobór prądu jaki będzie nam potrzebny do zasilenia lampek.
Np. jeśli chcemy zasilić 10 lampek, z których każda pobiera 25mA, to musimy użyć zasilacza 12V/250mA. Możemy zawsze użyć zasilacza o większej mocy i amperażu, ważne aby napięcie było takie jak zaleca producent. Np. możemy użyć zasilacz 12V/250mA, 12V/1A, 12V/2A.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę diody POWER LED w ich przypadku nie ma znaczenia napięcie zasilania wyrażane w jednostce [V], tutaj najważniejszym parametrem jest "stałoprądowość" - diody 1W muszą mieć zasilacz 350mA, 3W - 700mA. Są to diody wymagające łączenia szeregowego, do tego w zależności od rodzaju i mocy zasilacza można podłączyć do niego pewną liczbę diod. Najczęściej 1 - 3 lub 4 - 12.

Zasilacz jest niezbędny aby diody czy też gotowe lampki świeciły. Charakterystyka diody nie pozwala na zasilanie ich z 230V.

Nasze lampki składające się z 4 diod na pierwszy rzut oka mogą wydawać się banalną konstrukcją, jednak tak nie jest. To nie tylko oprawa i 4 diody. To układ elektroniczny składający się z zabezpieczenia przeciwzwarciowego, zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem.
Mogą być zasilane z 12 lub 15V. Z pozoru mała, prosta lampka z 4 diodami, a jednak to mały układzik, dzięki któremu lampka może świeć. Oczywiście niektórzy idą na łatwiznę oferując pseudo oświetlenie, jednak takie produkty nie zapewniają efektu wizualnego, trwałości oraz powtarzalności strumienia świetlnego. Reasumując każde oświetlenie LED wymaga zasilacza. Niekiedy, dany produkt ma wbudowany zasilacz lub przetwornicę prądową - tak jest w przypadku żarówek LED. Pracują z 230V, wydawać się może, że to jest ich źródło zasilania, jednak w trzonku mają "ukryty" zasilacz lub przetwornicę. Tańsze opierają się na prostych zasilaczach bez filtrów przeciwzakłóceniowych, droższe żarówki mają zaawansowane mikro przetwornice. Sama dioda nie może pracować z 230V, konstrukcje zasilaczy, ich typy, obudowy, rozmiary są różne ale służą one jednemu celowi - muszą "zamienić" prąd zmienny na prąd stały. Ewentualnie prąd zmienny o większym napięciu na prąd zmienny o mniejszym napięciu - np. zasilacze AC ale ten typ akurat nie służy do zasilania diod LED czy też lampek LED, podałem go tylko dla przykładu.

Pozdrawiam
Marcin Siedlecki

11 komentarzy:

  1. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakoś się nad tym nie zastanawiałem, ale bez zasilania to raczej one by również nie działały. Ja u siebie w firmie zużywam całkiem sporo prądu. Właśnie dlatego jestem bardzo zadowolony z oferty https://poprostuenergia.pl/prad-dla-firmy/ gdyż w końcu mogę płacić mniej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety ja również się na tych rzeczach nie znam i moim zdaniem zdecydowanie najlepiej jest takie prace zlecić elektrykom. Właśnie dlatego ja wszelkie prace elektryczne zlecam https://elektrycy.warszawa.pl/ i jestem przekonany, że jest to bardzo dobre rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja się akurat na samej elektryce nie znam i jestem zdania, że zawsze najlepiej jest takie prace delegować na zewnątrz. W takiej sytuacji ja polecam każdemu współpracę z elektrykiem https://wzu-energpol.pl/ do którego ja mam pełen zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak się składa, ze ja niestety za bardzo się na tych sprawach nie znam i muszę przyznać, że bardzo ważnym jest to aby wiedzieć również komu zlecać prace elektryczne. W takiej sytuacji ja jestem pewna, że elektryk z firmy https://elektryklodz.pl/ jest na pewno godny polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  10. W dobie rosnącej zależności od technologii, niezawodność instalacji elektrycznych w naszych domach i miejscach pracy jest kluczowa. Dlatego też usługi firmy dostępnej na https://wzu-energpol.pl/ stanowią nieocenioną wartość. Z ich pomocą każda instalacja elektryczna jest wykonana profesjonalnie, zgodnie z najnowszymi standardami bezpieczeństwa. Doświadczenie i fachowość elektryków z tej firmy gwarantują, że każda usługa jest na najwyższym poziomie, co daje klientom spokój ducha.

    OdpowiedzUsuń