sobota, 11 listopada 2017

Coraz tańsze oświetlenie od renomowanych producentów.

Witajcie.

Nie wiem czy pamiętacie ale na początku września napisałem post o tym, jak prawdopodobnie będzie wyglądał tegoroczny sezon oświetleniowy. Tak jak pisałem wówczas dla mnie, w tym roku jest to zupełnie inny sezon niż w latach poprzednich. Jak zapewne wiecie z poprzednich wpisów na blogu, w czerwcu mój sklep MS ELEKTRONIK zmienił właściciela. Zatem nie musiałem się pierwszy raz od wielu lat do tego sezonu przygotowywać. Jednak cały czas śledzę hobbystycznie rynek nowości i obserwuję nowe trendy.

Pisząc na blogu przed sezonem, wskazałem kilka spostrzeżeń. Teraz czas sprawdzić czy były one trafne czy też chybione.

Spostrzeżenie 1:
"Firmowe oświetlenie tanieje w zastraszającym tempie. Renomowanie producenci, zrozumieli, że jeśli chcą się liczyć, sama marka nie wystarczy. Do tej pory tacy producenci, bazowali na renomie i na tym, że większość klientów myślała, że jeśli firma jest renomowana, to nie produkuje w Chinach. Co było bzdurą, bo wszyscy praktycznie produkują oświetlenie LED w Chinach. Co nie jest wadą, bo Chińczycy jeśli się z nimi dany producent dogada i określi, że zależy mu na jakości, a nie na najniższej cenie, wówczas potrafią wyprodukować towar najwyższej jakości. Także jakość Chińskiego towaru zależy obecnie wyłącznie zleceniodawcy danego wolumenu produkcji. Zatem w końcu do producentów o dużej renomie i rozpoznawalności, dotarło, że czas obniżyć cenę, bo inaczej przestaną się liczyć."

* To spostrzeżenie okazało się bardzo mocno trafne. Powiem więcej - w rozmowach moi partnerzy handlowi, z czasów gdy zajmowałem się oświetleniem zawodowo, potwierdzają, że w tym roku ogromna rzesza klientów sama kupuje, a gdy czegoś nie ma, zamawia, oświetlenie renomowanych producentów. Nie ma się czemu dziwić, skoro w markecie i na portalach aukcyjnych najtańsza żarówka, powiedzmy E27 8W kosztuje 4zł i pochodzi od producenta, którego nazwę potrafi wymówić tylko importer danej żarówki i to tylko dlatego, że sam tą nazwę dyktował chińskiemu producentowi. Do tego dodajmy koszt przesyłki w przypadku portali aukcyjnych. A teraz najważniejsze - zbliżona parametrami żarówka od renomowanego producenta będzie kosztowała 8-10zł. Więc jaki w tym przypadku jest sens kupować taniochę? Żadnego! Dlatego wielu importerów przeżywa krytyczne chwile w tym roku. Cóż - tych, którzy oszukiwali, robili kłamliwe opisy, zamawiali najtańszy badziewie nie jest mi żal. Oni zasługują na bankructwo. Sami popsuli rynek. Sami zaczęli nieuczciwą walkę, sami zaczęli stosować dumpingowe ceny. Sami zaczęli pomijać hurtowników i sprzedawców detalicznych. Sami wprowadzili zasadę, która mówiła, że hurtownikowi sprzedajemy żarówkę za 5zł, a klientowi detalicznemu na portalu aukcyjnym za 4zł - powiecie to absurd! A jednak to prawda. Sami są sobie winni. Ekonomia, jak fizyka ma swoje prawa. Żaden importer nigdy nie sprzeda sam w detalu tyle, ile sprzedadzą jego przedstawiciele hurtowi i detaliczni. Nie da się na dłuższą metę przeskoczyć pewnych szczebelków drabinki. Renomowani producenci czekali, bo było ich na to stać. Importerzy upadają, a renomowane marki obniżyły ceny do akceptowalnego poziomu i teraz zmiotą resztę niedobitków w branży. Skorzystacie na tym Wy moi drodzy, bo wreszcie możecie kupić dobry towar w dobrej cenie i to nie powinno się zmienić już w drugą stronę. Wiele branż wymaga ustabilizowania, czy wręcz nowego otwarcia, bo wiele z nich popsuli przypadkowi ludzie, którzy nie mieli pasji i pojęcia, a jedyną pobudką jaką się kierowali był szybki zysk.

Spostrzeżenie 2:
"Kolejną kwestią jest rozpowszechnienie się taśm dwukolorowych - białych zimnych i białych ciepłych w jednym. Są super. Oczywiście jeszcze są drogie i mało popularne ale mają szansę stać się hitem, bo z autopsji wiem, że 80% klientów nie było zdecydowanych, czy wybrać barwę zimną, czy barwę ciepłą. Teraz mają obie barwy bieli w jednej taśmie. Tutaj uwaga! Pamiętajcie, że takie taśmy wymagają specjalnego sterownika."

* Spostrzeżenie również trafne. Coraz więcej tego typu oświetlenia się sprzedaje. Klient nie staje przed wyborem czy światło zimne, czy ciepłe. Ma taką barwę jaką chce w danym momencie.

Spostrzeżenie  3:
"Kolejny pozytyw, to coraz większa Wasza wiedza kochani. Już nie błądzicie, pytacie o konkrety i coraz częściej omijacie tandetną taniochę. Brawo! Tutaj jednak mała uwaga - jeśli kupicie taśmę i samodzielnie mierzycie jej moc, pamiętajcie, że fizyka jest nieubłagana. Chodzi o to, że musicie mierzyć pobór mocy jednego metra, a nie całej rolki. Producenci zawsze podają moc 1 metra. I takich pomiarów się dokonuje. Dzieje się tak, dlatego, że na większej odległości ma miejsce spadek mocy - to normalne zjawisko. Zatem mierzymy moc 1-go metra, a nie całej rolki i wtedy porównujemy nasz wynik z danymi producenta.

* Jak najbardziej jest to prawda. Wasza wiedza jest coraz większa i coraz rzadziej dajecie się nabrać. Brawo! Oby tak dalej!

Spostrzeżenie 4:
"Ostatnią rzeczą jaką dało się zauważyć przed sezonem jest niestety znaczny wzrost cen kabli wszelkiego typu. Miedź drożeje, drożeją też przewody, a że rośnie zapotrzebowanie na wiązki kabli, to mamy deficyt miedzi. To powoduje wzrost cen. Powiecie - a co to ma do żarówek czy taśm? Otóż ma! W żarówkach są płytki z tzw. ścieżkami, które są wykonane z miedzi. Taśma LED, to tak naprawdę jedna wielka miedź. Zatem to akurat spostrzeżenie jest negatywne."

* Tutaj na szczęście nie jest aż tak źle jak się na to zanosiło. Ceny owszem, poszły w górę ale nie tak ekstremalnie. Wielu producentów zrezygnowało z części swojej marży i dzięki temu ceny wzrosły o 5-10%, a nie o 15 czy nawet 20%. Więc w tej kwestii na całe szczęście się myliłem.

Tak zatem wygląda takie bardzo szybkie podsumowanie połowy sezonu oświetleniowego. Przed nami moment kulminacyjny sezonu, a więc listopad i grudzień. W styczniu zawsze widoczne było wyhamowywanie sprzedaży, które trwało do kwietnia. Chociaż paradoksalnie w styczniu, pomimo, iż był to już miesiąc z malejącą sprzedażą, zawsze pojawiało się sporo nowości. Poza rokiem 2017, w którym zapasy importerów z sezonu były spore, więc nowości było zdecydowanie mniej. Jak będzie w tym roku zobaczymy. Myślę, że w tym roku będzie nieco inaczej, ponieważ importerzy będą chcieli powalczyć o przetrwanie nowościami. A jak będzie, zobaczymy.

Pozdrawiam
Marcin Siedlecki

5 komentarzy:

  1. Chciałem zakupić kolejne 4 żarówki gu10 a tu sklepu nie ma. Adres zlikwidowany. Światło zgaszone.
    Wchodze na Allegro a tam za 12,90zł można kupić żarówke gu10 14x2835 która wg opisu daje 1390 lumenów! Normalnie cuda. Mimo to ja chciałbym kupić coś "normalnego" co nie umrze po pół roku i będzie świecić. Chciałbym kupić coś o jakości żarówek jakie zakupiłem w 2012 roku i świecą do dzisiaj! Żarówka GU10 9 LED 6060 Samsunga. Akurat poza pana sklepem ale później dokupowałem do pozostałych urzadzeń już u Pana. Niestety na allegro same okazje cenowe i chińszczyzna najgorszego sortu. Poza Pana sklepem teraz nie wiadomo gdzie kupować. Czy są jakieś sklepy posiadające podobny jakościowo asortyment?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Tak się życie potoczyło, że w kwietniu zamknąłem sklep stacjonarny w Pabianicach, a w czerwcu sprzedałem sklep internetowy wraz z całą logistyką nowemu właścicielowi. Miał on kontynuować prowadzenie sklepu, bazując na tych samych dostawcach. Nie wiem dlaczego tak się nie stało. Dowiedziałem się niedawno, że domena nie została przedłużona i sklep zniknął. Przykro mi z tego powodu ale nie mam na to najmniejszego wpływu. Trochę ciężko mi coś w 100% polecić, ponieważ wypadłem z obiegu - pół roku to długo jak na tą branżę. Ja bazowałem na Anluxie, INQ, EcoEnergy. Szczególnie godny polecenia jest z tej trójki Anlux. Z tego co wiem, to takim dużym przedstawicielem Anluxa jest LED.HOME. z Turku. Co do cen to spadły one bardzo. Spadły do tego stopnia, że warto już interesować się markowymi żarówkami.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Przyszła pora na zakupy i skorzystałem z Pana rady. Dodatkowo trafiłem na promocje żarówki EcoEnergy z aluminiowym radiatorem i przetwornicą CCD i 3 letnią gwarancją, ktora to zarówka kosztuje wszedzie prawie 20zł. Już kiedyś chciałem ją kupić u Pana ale cena powalała. Bardzo ładnie i jasno świeci a ma "tylko" 400lm. Zobaczymy jak będzie z żywotnością. Poza tym żarówka Anlux za 7zł którą również nabyłem jako źródło światła naturalnego ma "tylko" 450lm. Patrząc na wartości jakie podawane sa na Allegro przy chińskich produktach to te moje zakupione żarówki nie powinny byc w stanie nic oświetlić. W rzeczywistości po zamontowaniu, 400lm (6W) żarówka jest 2 razy jaśniejsza niż jej odpowiednik z Allegro o tej samej mocy. Mam takie 2 chińczyki z Allegro i nigdy więcej tego szmelcu. Anlux równiez jest bardzo jasny i kosztuje 7zł, czyli cena za podrzędne chińczyki na Alle. Te "na wypasie" kosztują ponad 10zł. Rzeczywiście, można śmiało stwierdzić, że ceny markowych produktów dogoniły te z Allegro a nawet je przegoniły jak trafimy na promocje. Dziękuje i pozdrawiam.

      Usuń
    3. Cieszę się, że chociaż w ten sposób mogłem pomóc i że jest Pan zadowolony z porady.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Chciałbym Wam polecić stronę https://spectrumsmart.pl/ , na której znajdziecie oferte inteligentnego oświetlenia do Waszych domów i mieszkań. Sam korzystam z ich produktów i jestem bardzo zadowolony, świetna jakość w rozsądnej cenie.

    OdpowiedzUsuń